Alkoi parin viikon navettaharjoittelu joka huipentuu ensi viikolla näyttötutkintotilaisuuteen. Menin samalle tilalle töihin missä olin talvellakin. Tässä reilun viikon verran verestän muistiani että mitäs sitä navetassa pitikään tehdä ja mitä piti muistaa ottaa huomioon. Kesäaikaan työskentely on myös aika uutta, koska viimekerrasta on vierähtänyt jo kohta parikymmentä vuotta :)
Sain tänään antaa yhdelle lypsylehmälle antibioottipistokset ja napsauttaa vasikalle korvamerkin. Onhan sekin homma nyt opittu. Antibiootin laittaminen oli tuttua huttua.
On nuo lehmät kyllä valloittavia ja mielenkiintoisia otuksia ja ihana nähdä kuinka hyvin tilalla niitä kohdellaan. Lehmätkin ovat tyytyväisiä -ja hiljaisia. Mitä tuota huutelemaan kun ei ihmisetkään huuda niille. Pienenä muistan kun mummulan navetassa huudettiin per****ttä ihan jatkuvalla syötöllä kun lehmät olivat typeryksiä eivätkä lukeneet ajatuksia. Aina joku sai harjanvarrestakin otsaan :( Onneksi navettakulttuuri on niiltä osin parantunut muutaman vuosikymmenen aikana. Sitä eläintä arvostetaan nykyään ihan eri tavalla. Hyvä niin.
Mulla on kyllä väsy kun rytmi pyörähti taas ihan uudenlaiseksi. Mut tähän tottuu parissa päivässä :) Sitä odotellessa päiväunet pelastavat tilanteen kuin tilanteen.
Kahden lapsen äiti ja opiskelija kirjoittaa turinoita arjesta, haaveilua maalaisasumisesta, luonnon ihmettelyä ja neulontaa, koiria, mitä nyt vain :) Pientä hippeilyä ilmassa, downshiftaamista, positiivisen ajattelun harjoittelua, itsensä ymmärtämistä. Luomu- ja lähiruokaa, ihmisten ja eläinten hyvinvointia...
maanantai 19. elokuuta 2013
torstai 15. elokuuta 2013
Vasun unohtamisesta
Vasu kannattaa aina unohtaa kotiin kun lähtee metsään. Sillä silloin löytyy sieniä :) Sieniapajalle päästyäni tänä aamuna piti alkaa kuumeisesti juoksuttamaan mielikuvitusta jotta mihinkä nämä aarteet laitetaan. Onneksi takissa oli irroitettava huppu joka toimi kantovälineenä männynherkkutateille, kangastateille, kangasrouskuille ja yhdelle kauniille karvarouskulle. Nyt on rouskut ryöpätty ja tatit on paloiteltu ja laitettu uuniin kuivumaan. Merisuolaa käyn pikaisesti kipaisemassa kaupassa niin rouskut pääsee suolahunnun alle köllöttelemään talven ruokahetkiin asti.
Viime kerralla kun oli samoilla kankailla koirien kanssa, oli tarkoituksenani ottaa se vasu myös mutta silloinkin se unohtui. Mukaan tarttui kelottuneita käppyräoksia, männynkäpyjä ja nippu tikan sulkia. Onneton nakuttaja oli tullut tiensä päähän varmaankin jonkun petolinnun toimesta. Minäpä sitten kävin viimeisetkin osat luontokappaleesta hakemaan hyötykäyttöön. Askarteluun siis. Joskus tulevaisuudessa näette kuvan mitä niistä sain aikaiseksi :)
Hieman vain tympäisee etten saa vielä omia kuvia nettiin vaan pitää kuvittaa tekstiä lainakuvilla mutta ompahan lähde ainakin merkitty kuviin :)
![]() | |||||||||||||||
| Männynherkkutatti osoitteesta www.dallavalle.fi |
![]() | ||
| Kangastatti wikipediasta |
![]() | ||
| Kangasrousku osoitteesta pinkka.helsinki.fi |
![]() | |
| Karvarousku osoitteesta sienet.luontonetti.com |
Viime kerralla kun oli samoilla kankailla koirien kanssa, oli tarkoituksenani ottaa se vasu myös mutta silloinkin se unohtui. Mukaan tarttui kelottuneita käppyräoksia, männynkäpyjä ja nippu tikan sulkia. Onneton nakuttaja oli tullut tiensä päähän varmaankin jonkun petolinnun toimesta. Minäpä sitten kävin viimeisetkin osat luontokappaleesta hakemaan hyötykäyttöön. Askarteluun siis. Joskus tulevaisuudessa näette kuvan mitä niistä sain aikaiseksi :)
![]() |
| Tikan sulkia osoitteesta luotio.fi |
Hieman vain tympäisee etten saa vielä omia kuvia nettiin vaan pitää kuvittaa tekstiä lainakuvilla mutta ompahan lähde ainakin merkitty kuviin :)
Tunnisteet:
kangasrousku,
kangastatti,
karvarousku,
männynherkkutatti,
sienet,
sieniretki
keskiviikko 14. elokuuta 2013
Rastat tänään
Minun tukka :D Neljän kuukauden ikäiset ja löytyy paksuu, ohutta, suoraa, kikkuraa, lyhyttä ja pitkää. Rakastan näitä. Miksi en aiemmin tajunnut tätä rastojen hienoutta.
Työvälineinä virkkuukoukku, suolavesi ja kädet. Ei, en ota itsestäni nyt parempaa kuvaa ^_^
My hair :D Four months old and you'll find thick and thin, straight and tangled, short and long. I just love these. Why didn't I did this before.
Working tools are crochet needle, saltwater and hands. No, I wont take better picture of myself right now ^_^
Työvälineinä virkkuukoukku, suolavesi ja kädet. Ei, en ota itsestäni nyt parempaa kuvaa ^_^
My hair :D Four months old and you'll find thick and thin, straight and tangled, short and long. I just love these. Why didn't I did this before.
Working tools are crochet needle, saltwater and hands. No, I wont take better picture of myself right now ^_^
Tunnisteet:
rastat,
rastojen tekeminen,
tee-se-itse-rastat
Voihan verkkokortti
Sellainen pitäisi kuulemma hankkia. Mulla ei tämän elektroniikan kanssa monestikaan askeleet mene samaan tahtiin ja nyt taas kipinöi niin että korvissa suhisoo. Poika pissasi digiboksin päälle -> sain uuden samanlaisen (yhtä huonon ja siinäkään ei kaukosäädin pelannut niin kuin ei edellisessäkään) ilmaiseksi -> tympäännyttiin lopunviimein koko porukka -> ostettiin uusi ja hieno joka tallentaakin -> viikon päästä se ei enää lähtenyt päälle -> huoltoon -> se vanha rämä käyttöön missä ei ole kaukosäädintä -> postissa saapui uusi katselukortti jota tietty maksan nyt alusta lähtien mutta... Sitä ei voi katsella kun ei se pirkuleen kaukosäädin toimi eikä voi asentaa kanavia :D Hitsi mua aina onnistaa.
Niin ja se verkkokortti.
Sain äidiltä niiden pöytäkoneen kun ei tule heillä käytettyä -> täynnä viruksia -> pojan isä semiammattilaisena huoltaa -> tarviis verkkokortin koska ajurit ja jotain.. Missä on verkkokorttikauppa -kyselee tympääntynyt.
Koska olen malttamaton luonne, haluaisin että saisin kaiken nyt kerralla heti kun kerta piti saada. Ihanan, rauhallisen arjen jossa lapset saa kattella lastenohjelmia kun tahtovat, vaihtaa oikein kuulkaas kaukosäätimellä kanavaa televisiosta ja samalla oisin kovasti itse halunnut olla siirtelemässä valokuvia koneelle ja tekemässä pöytäkoneellani koulutehtäviä. Mutta ei. Ei se vaan aina toimi niin kuin mää tahon. Huomattu on.
Ärh.
Mutta positiivistakin. Yksi telkkarinkatsojista voitti seudun ikäistensä piirimestaruuden keihäänheitossa sekä korkeushypyssä. Pituudessa hopeaa ja 60m juoksussa pronssia :) Äiti toivoo kymmenen vuoden päähän doping -vapaita kilpailuja jotta puhtailla urheilijoillakin olisi aikuisten kisoissa sitten mahiksia voittaa <3 Mun pieni (kohta äitinsä pituinen) 11 -vuotias yleisurheilijani. Rakas.
Oh, net card.
I should get one, because my computer is full of viruses. My son's father would fix it, but he has to connect to internet. Oh, well.. my electronic co-operation hasn't gone so well any way. My son peed on our digibox and I got another one for free. Sad to say that this one's remote control didn't work either (old one's remote didn't work). We all got tired of that machine and we purchased a new one. It lasted for a week and now it's in service. And now we also have a new satellite channels, they got to us on monday. But we can't watch them because we haven't got the remote to set up the channels. I'm so flucky :D
Niin ja se verkkokortti.
Sain äidiltä niiden pöytäkoneen kun ei tule heillä käytettyä -> täynnä viruksia -> pojan isä semiammattilaisena huoltaa -> tarviis verkkokortin koska ajurit ja jotain.. Missä on verkkokorttikauppa -kyselee tympääntynyt.
Koska olen malttamaton luonne, haluaisin että saisin kaiken nyt kerralla heti kun kerta piti saada. Ihanan, rauhallisen arjen jossa lapset saa kattella lastenohjelmia kun tahtovat, vaihtaa oikein kuulkaas kaukosäätimellä kanavaa televisiosta ja samalla oisin kovasti itse halunnut olla siirtelemässä valokuvia koneelle ja tekemässä pöytäkoneellani koulutehtäviä. Mutta ei. Ei se vaan aina toimi niin kuin mää tahon. Huomattu on.
Ärh.
Mutta positiivistakin. Yksi telkkarinkatsojista voitti seudun ikäistensä piirimestaruuden keihäänheitossa sekä korkeushypyssä. Pituudessa hopeaa ja 60m juoksussa pronssia :) Äiti toivoo kymmenen vuoden päähän doping -vapaita kilpailuja jotta puhtailla urheilijoillakin olisi aikuisten kisoissa sitten mahiksia voittaa <3 Mun pieni (kohta äitinsä pituinen) 11 -vuotias yleisurheilijani. Rakas.
Oh, net card.
I should get one, because my computer is full of viruses. My son's father would fix it, but he has to connect to internet. Oh, well.. my electronic co-operation hasn't gone so well any way. My son peed on our digibox and I got another one for free. Sad to say that this one's remote control didn't work either (old one's remote didn't work). We all got tired of that machine and we purchased a new one. It lasted for a week and now it's in service. And now we also have a new satellite channels, they got to us on monday. But we can't watch them because we haven't got the remote to set up the channels. I'm so flucky :D
tiistai 13. elokuuta 2013
Arki
Jo toinen päivä ihan oikeaa arkea. Itsehän nautin täysin siemauksin koska koulussa on etäviikko ja olen jo tehnyt kaikki tehtävät. Tässä pari päivää vielä siivoilen että koti olisi vastaanottavaisemman näköinen. Meille tulee nimittäin mahtavia vieraita etelästä :) Ihanaa saada serkku perheineen kylää. Serkku"pojan" olenkin nähnyt viimeksi kymmenen vuotta sitten ja tussa ajassa hän on jo ehtinyt mennä naimisiin ja hankkia lapsen. Tällä hetkellä heidän pikansa on viisivuotias. Jännittävää tavata kaksi ihan uutta ihmistä ja oppia taas lisää elämästä heidän kauttaan. Se on uusien tuttavuuksien suola.
Kesä tuli, oli ja meni. Oikein humahti hiuksissa kun vilahti niin äkkiä. Miksipäs ei olisi aika kulunut. Puoli kesää paahteessa heppatallilla töissä. Ratsastelua, maisemia, ruohon ja lannan tuoksua... Mietinkin silloin arabihevosen kanssa maastossa mennessäni että voiko parempaa työharjoittelupaikkaa ollakaan? No ei voi :) Onneksi tallin pitäjä lupasi minulle myös seuraavan työharjoittelupaikan sinne. Sillä rupeamalla hiki virtaa muista syistä kuin helteestä. Hevoset ovat palanneet laitumilta ja touhua on taas paljon enemmän.
Kesä oli itselleni irtiotto. Irtiotto menneistä asioista ja edellisestä elämästä. Noinniinkuin joissakin asioissa ainakin :D Lopetin tupakanpolton 10.7., hyvä minä!! Tein sen lukemalla yhden kirjan. Totta. Ihan yhden kirjan vain. Klikkaa ja tutustu jos tupakka on sun paras ystäväsi mutta samalla haluaisit luopua siitä. Olen myös vähentänyt ennenkin jo maltillista alkoholinkulutustani, mutta tänään repsahdin ja ostin pari neitijuomaa paikallisesta Lidlistä. Kotimatkalla jo tuli huono omatunto näistä sokerilitkuista ja päätin että tästedes juon vain lasillisen punaviiniä joskus mutta karkkina nuo putelit kyllä menee aivan tyystin. Kaikkea muutakin uudistusta olen elämässäni tehnyt mutta niistä lisää tuonnempana.
Kesä oli kaikin tavoin menestyksekäs ja eteenpäinvievä. Ihania muistoja kertyi roppakaupalla jos nyt vähän huonojakin, mutta koitan keskittyä muistelemaan vain niitä parhaimpia.
Positiivista arkiviikkoa kaikille. Taidan alkaa värkkäilemään syksyisempää ulkoasua :)
Kesä tuli, oli ja meni. Oikein humahti hiuksissa kun vilahti niin äkkiä. Miksipäs ei olisi aika kulunut. Puoli kesää paahteessa heppatallilla töissä. Ratsastelua, maisemia, ruohon ja lannan tuoksua... Mietinkin silloin arabihevosen kanssa maastossa mennessäni että voiko parempaa työharjoittelupaikkaa ollakaan? No ei voi :) Onneksi tallin pitäjä lupasi minulle myös seuraavan työharjoittelupaikan sinne. Sillä rupeamalla hiki virtaa muista syistä kuin helteestä. Hevoset ovat palanneet laitumilta ja touhua on taas paljon enemmän.
Kesä oli itselleni irtiotto. Irtiotto menneistä asioista ja edellisestä elämästä. Noinniinkuin joissakin asioissa ainakin :D Lopetin tupakanpolton 10.7., hyvä minä!! Tein sen lukemalla yhden kirjan. Totta. Ihan yhden kirjan vain. Klikkaa ja tutustu jos tupakka on sun paras ystäväsi mutta samalla haluaisit luopua siitä. Olen myös vähentänyt ennenkin jo maltillista alkoholinkulutustani, mutta tänään repsahdin ja ostin pari neitijuomaa paikallisesta Lidlistä. Kotimatkalla jo tuli huono omatunto näistä sokerilitkuista ja päätin että tästedes juon vain lasillisen punaviiniä joskus mutta karkkina nuo putelit kyllä menee aivan tyystin. Kaikkea muutakin uudistusta olen elämässäni tehnyt mutta niistä lisää tuonnempana.
Kesä oli kaikin tavoin menestyksekäs ja eteenpäinvievä. Ihania muistoja kertyi roppakaupalla jos nyt vähän huonojakin, mutta koitan keskittyä muistelemaan vain niitä parhaimpia.
Positiivista arkiviikkoa kaikille. Taidan alkaa värkkäilemään syksyisempää ulkoasua :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





